َشرکت وطن سبز
آماده سازی زمین برای زمستان

آماده سازی زمین برای زمستان

آماده سازی زمین برای زمستان با پایان فصل تابستان و جمع آوری محصولات باغی و زراعی از اهمیت زیادی برخوردار است. در فصل پاییز زمین خود را برای زمستان آماده نکنید ممکن است با اولین یخبندان زمستانی غافلگیر شوید.

قبل از شروع سرمای زمستان لازم است که زمین کشاورزی برای کاهش دمای زمستان آماده شود در غیر این صورت ممکن است در فصل بهار محصولات زراعی خود را از دست بدهید. در صورتی که مالک مزرعه و یا زمین کشاورزی هستید مطالعه‌ی این مقاله می‌تواند اطلاعات مفیدی را جهت آماده سازی زمین در زمستان در اختیار شما قرار دهد.

آماده سازی زمین برای زمستان و تغذیه خاک

اقداماتی که لازم است در فصل پاییز جهت آماده سازی زمین برای زمستان انجام دهید:

  • در اوایل پاییز و قبل از شروع اولین یخبندان زمستان باید تمال زباله‌ها و مواد زائد را از خاک زمین کشاورزی و یا باغ خود جمع آوری نمائید.
  • تمام علف‌های هرز را از زمین بکنید.
  • سپس خاک را شستشو دهید، این امر موجب می‌شود حشراتی مزاحم و مضر از سطح خاک کاهش پیدا نمایند.
  • در مرحله‌ی بعد با شخم زدن خاک را هوادهی نمائید.
آماده سازی خاک در زمستان

استفاده از محصولات پوششی

یکی از گزینه‌هایی که جهت حفاظت از خاک در طول ماه‌های سرد سال می‌تواند مفید باشد استفاده از محصولات پوششی می‌باشد. گیاهان پوششی گیاهانی می‌باشند که معمولاً رشد سریعی دارند و جهت بهبود کیفیت خاک در زمستان کاربرد دارند.

این گیاهان باید حداقل 4 هفته پیش از اولین یخبندان زمستان کاشته شوند. با توجه به اینکه گیاهان پوششی رشد سریعی دارند در طول سرمای زمستان می‌تواند پوشش مناسبی برای حفاظت خاک باشند.

گیاهان پوششی که در فاصل پاییز می‌توان در زمین کاشت شامل گیاهانی مانند گندم سیاه، شبدر قرمز، جو دو سر و محصولات مشابه دیگر می‌باشد. این گیاهان حشرات و میکروارگانیسم‌های مفید را جذب می‌نمایند و حاصلخیزی خاک در فصل بهار را افزایش می‌دهند.

با کاشت محصولات پوششی می‌توانید اطمینان داشته باشید که خاک زمین در حال باروری و آماده شدن برای کشت محصولات در فصل بهار می‌باشد.

بیشتر بخوانید: مقدار مصرف کود کامل برای هر درخت

توجه به قسمت‌های گرم و سرد زمین

اگر زمین شما شیب دار می‌باشد و یا به صورت تپه‌ای می‌باشد ممکن است چرخش هوا در قسمت‌های مختلف مزرعه متفاوت باشد. قسمت‌هایی از زمین که در شیب‌های بالایی قرار گرفته‌اند معمولاُ در مقابل سرمای زمستان ایمن‌تر می‌باشد و در مناطق تپه‌ای گردش هوای سرد در امتداد دره‌ها بیشتر می‌باشد. شما باید به نحوه‌ی گردش هوا در قسمت‌های مختلف مزرعه‌های شیب دار توجه نمائید و از بخش‌هایی که در معرض هوای سرد قرار دارند بیشتر محافظت نمائید.

جهت دست یابی به دمای هوا در قسمت‌های مختلف هوا می‌توانید دمای هوا را در قسمت‌های مختلف مزرعه در یک صبح زمستانی اندازه گیری نمائيد. تفاوت دما گاهی اوقات در بخش‌های مختلف مزرعه به خصوص در زمین‌های شیب دار به چندین درجه می رسد، این تغییرات دما می‌تواند تفاوت‌های زیادی را در عملکرد محصولات زمستانه و بهاره ایجاد نماید.

شما می‌توانید در قسمت‌های سردتر زمین محصولات مقاوم به سرما مانند هویج را کشت دهید و یا اینکه کاشت محصول را به زمانی موکول نمائید که دمای هوا در درجه‌ی حرارت مناسب برای کاشت محصول مورد نظر شما قرار دارد.

بیشتر بخوانید: کود سبز

نحوه آبیاری در هوای سرد

هرچقد که هوا خشک تر باشد افت دما در زمستان بیشتر خواهد بود، بنابراین آبیاری زمین‌ها در زمستان می‌تواند تغییرات دمایی محسوسی را در مزرعه ایجاد نماید.

اگر پس از آبیاری زمین، یک جبهه هوای سرد وارد مزرعه شود دما در قسمت‌هایی از مزرعه که به تازگی آبیاری شده است و هنوز مرطوب می‌باشد کاهش بسیاری نسبت به قسمت‌های خشک زمین خواهد داشت بنابراین اگر بر اساس اطلاعات هواشناسی از ورود یک جبهه هوای سرد به منطقه‌ی خود اطلاع دارید هرگز محصولات و زمین خود را آبیار نکنید و آبیاری را تا زمان خارج شدن جبهه‌ هوای سرد از منطقه به تاخیر بیندازید.

برای محصولات که احتیاج به رطوبت دارند می‌توانید از روش آبیاری قطره‌ای به جای آبیاری بارانی استفاده نمائید. آبیاری قطره‌ای برخلاف آبیاری معمولی منجر به کاهش دمای شدید نمی‌شود، بنابراین علاوه بر رساندن رطوبت کافی به محصول از کاهش دمایی شدید نیز جلوگیری می‌نماید.

نحوه آبیاری در هوای سرد

بیشتر بخوانید: طرز استفاده از کود کامل

کوددهی مناسب

انتخاب گونه‌های گیاهی مقاوم به سرما و کوددهی با کود نیتروژن می‌تواند از محصولات مزرعه در فصل زمستان محافظت نماید. یکی از تاثیرات نیتروژن، افزایش مقاوت گیاه و کاهش آسیب آن درمقابل سرما می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید که کوددهی زمین در فصل زمستان با توجه به نیازهای تغذیه‌ای خاک و بر اساس محصولاتی که در مزرعه کشت می‌شوند باید انتخاب شود.

بیشتر بخوانید: کود ماکرو مایع

کلام آخر

در انتها جهت آماده سازی زمین کشاورزی خود در فصل زمستان با توجه به محصولاتی که در زمستان و یا بهار کشت می‌نمائید و هم چنین توجه به جنس خاک باید از توصیه‌های یک مهندس کشاورزی جهت افزایش باروری زمین استفاده نمائید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *