َشرکت وطن سبز
کود کامل برای درخت

مقدار مصرف کود کامل برای هر درخت

مقدار مصرف کود کامل برای هر درخت، مقداری است که منجر می گردد، محصول درختان به حداکثر مقدار و کیفیت ممکن خود برسد. درختان و درختچه‌ها سرمایه‌های زنده‌ای هستند که هر سال بر ارزش آنها افزوده می‌شود. زمانی که درختان متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه انتخاب شوند می‌توان با مراقبت‌هایی مانند آبیاری، کوددهی و هرس کردن سالیانه به رشد مناسب آنها کمک نمود. کوددهی یکی از ضروریات رشد هر گیاه می‌باشد. در مواردی کم کود دادن منجر به عدم رشد مناسب گیاه می‌شود، در نقطه‌ی مقابل افزایش کوددهی نیز می‌تواند به ریشه، ساقه و سایر اجزاء گیاه آسیب وارد نماید و منجر به مرگ درخت شود.

میزان مصرف کود کامل برای هر درخت

همان طور که برخی از گیاهان مقاوم به خشکی در طول دوره‌های کم آبی احتیاجی به آبیاری ندارند، درختان و درختچه‌هایی که در خاک مناسب رشد می‌نمایند ممکن است احتیاجی به کوددهی نداشته باشند و یا با کوددهی اندک بتوان به رشد مناسب دست یافت.

برخی از کشاورزان به اشتباه کود را غذای گیاه می‌خوانند در صورتی که گیاهان غذای خود را از طریق  فتوسنتر تولید می‌نمایند. کود مواد معدنی و مغذی مورد نیاز گیاه جهت فتوسنتز و رشد را فراهم می‌نماید. این مواد در اغلب موارد در خاک وجود دارد اما با رشد گیاه به تدریج میزان مواد مغذی خاک کاهش می‌یابد و جهت رشد بهتر باید کوددهی در دوره‌های زمانی مناسب انجام شود تا ذخایر معدنی و آلی خاک تامین شود.

کود کامل مناسب درخت

بیشتر بخوانید: کود سبز

عواملی موثر بر استفاده از کود کامل برای درختان

پیش از انتخاب میزان کود مناسب باید به چند نکته توجه کرد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • آزمایش خاک: در این آزمایش اسیدی و قلیایی بودن خاک به همراه سطح مواد مغذی آن ارزیابی می‌شود. با توجه به میزان کمبود مواد مغذی باید کود مناسب برای درخت را انتخاب نمود.
  • میزان رشد درخت: برخی از علائم مانند برگ‌های کم رنگ و کوچک، زرد شدن زودهنگام برگ درختان پیش از شروع پاییز و ترک خوردگی شاخه‌ها در برخی موارد می‌تواند نشان دهنده‌ی رشد ضعیف درخت به دلیل کمبود مواد مغذی می‌باشد.
  • سن درخت: درختان و درختچه‌های جوانتر که در سال‌های ابتدایی رشد قرار دارند نسبت به درختان کهنسال احتیاج به مقادیر بالاتری از کود دارند.
  • استفاده از مقادیر مناسب کود با توجه به محصول و درختان مزرعه: با در نظر داشتن عوامل بالا و با راهنمایی‌های یک مهندس کشاورزی می‌توان مقادیر مناسب کود را برای هر درخت تعیین نمود.

بیشتر بخوانید: طرز استفاده از کود کامل

میزان کود کامل مورد نیاز هر درخت

کود کامل یکی از انواع کودها می‌باشد که با دار بودن عناصر اصلی رشد گیاه مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم به عنوان یکی از کودهای اصلی جهت مزارع و مراتع مورد استفاده قرار می‌گیرد. با در نظر داشتن تمام عواملی که پیشتر ذکر شد و نحوه‌ی کوددهی، مقدار مصرف کود کامل برای هر درخت با توجه به نظر مهندس کشاورزی باید انتخاب شود، دستورالعمل زیر به طور کلی می‌تواند در این زمینه به عنوان راهنما استفاده شود. میزان کوددهی با توجه به بستر گیاه و یا ناحیه‌ی ریشه درخت مورد محاسبه قرار می‌گیرد. ابتدا باید طول و عرض مزرعه را محاسبه نمود تا بتوان به مساحت مزرعه در واحد متر مربع دست پیدا کرد.

برای درختانی که به صورت منفرد قرار گرفته‌اند باید به میزان 1 و نیم برابر منطقه‌ی سایبان درخت را جهت کوددهی به عنوان مساحت مورد محاسبه قرار دهید.

  • بوته‌ها و درختچه‌هایی که تازه کاشته شده‌اند: 1 تا 2 کیلوگرم کود کامل به ازای هر 100 متر مربع می‌باشد.
  • درختانی که رشد زیادی دارند مانند فورستیا، پیچ امین الدوله، بید، افرا و … معمولاً به مقادیر کمتری از کود نیاز دارند.
  • برای درختانی که رشد متوسطی دارند میزان 1 کیلوگرم کود کامل برای هر 100 مترمربع مناسب می‌باشد.

مقادیر بیشتر یا کمتر از مواردی که پیشتر ذکر شد تنها با نظر مهندس کشاورزی باید اعمال شود. کوددهی به میزان بیش از حد و در فواصل زمانی کوتاه می‌تواند موجب رشد ضعیف درخت و شکنندگی آن شود. همچنین این درختان در مقابل سرما، خشکسالی و آفات مقاومت کمتری خواهند داشت. نکته‌ی مهم دیگر این است که مقادیر مازاد کود کامل که توسط ریشه جذب نمی‌شود می‌تواند به آب‌های زیرزمینی و سطحی راه پیدا نماید و منجر به آلودگی محیط زیست شود.

میزان کود کامل مورد نیاز هر درخت

بیشتر بخوانید: بهترین زمان استفاده از کود آهن

کلام آخر

کلام آخر در آخر باید به این نکته توجه داشته باشید استفاده از کود کامل به صورت مایع و یا گرانوله می‌تواند انجام شود. ساده‌ترین و سریعترین راه برای کوددهی درختان پخش کود گرانوله در بستر درخت می‌باشد اما در برخی موارد ممکن است از کود مایع استفاده شود. نوع کود (مایع و گرانوله بودن) می‌تواند در مقادیر مورد استفاده از کود تاثیرگذار باشد. بنابراین در هنگام کوددهی به این مورد نیز توجه نمائید

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *