َشرکت وطن سبز
نحوه مصرف کود گرانوله

هر آنچه که باید در مورد نحوه مصرف کود گرانوله بدانید

کود گرانوله یا کود خشک نوعی کود است که به صورت گلوله‌های خشک، بر خلاف انواع کود که به صورت پودر و یا مایع هستند، عرضه می‌شوند. کودهای گرانوله دارای فرمولاسیون خاص هستند که برای انواع خاک‌ها و یا محصولات باغی و یا کشاورزی طراحی شده‌اند. برای کوددهی با توجه به نوع کودی که استفاده می‌نمائید باید دستورالعمل‌های خاصی را پیروی نمائيد، در اکثر موارد نحوه صحیح استفاده از کود بر روی بسته‌های کود توضیح داده شده است، در ادامه توضیحات مختصری در مورد نحوه مصرف کود گرانوله خواهیم داشت.

طریق مصرف کود گرانوله

با رعایت صحیح نحوه مصرف کود گرانوله می توان محصول بیشتر و با کیفیت تری را داشته باشید. در صورتی که کودها بیش از اندازه مجاز استفاده شود ممکن محصول خشک شود و یا خطرات زیست محیطی ایجاد می شود. در ادامه مراحل استفاده را آورده ایم.

کود گرانول وطن سبز

مرحله اول: اندازه‌گیری میزان کود مورد نیاز

ابتدا باید باغچه، باغ و یا محدوده‌ای را که در نظر دارید کود بپاشید اندازه‌ بگیرید و سپس با توجه به دستورالعملی که روز هر محصول نوشته شده است و متراژ محیطی که قصد کوددهی دارید میزان مناسب کود را انتخاب نمائید. اگر از کود گرانوله برای باغ و یا باغچه منزل استفاده می‌نمائید باید گذرگاه‌ها، پیاده رو، محیط‌هایی که تخت و یا میز و صندلی قرار داده‌اید و … را از مساخت کلی باغ کم نمائید. دقت داشته باشید که میزان کود گرانوله‌ی مصرفی با توجه به متراژ خاک تعیین می‌شود و استفاده بیش از حد از این کود ممکن است منجر به آسیب به گل و گیاهان شما شود.

در مورد تغذیه گیاهان بیشتر بدانید.

مرحله دوم: پخش کردن کود

کود گرانوله را به صورت یکنواخت در تمام بخش‌های خاک باغ و یا باغچه باید پخش نمائید. برای پخش کردن کودهای گرانوله روش‌های مختلفی وجود دارد که به برخی ازآانها اشاره می‌شود:

  • پخش دستی: اگر فضایی که می‌خواهید از کود گرانوله استفاده نمائید کوچک است مانند خاک باغچه یا گلدان می‌توانید ابتدا یک دستکش باغبانی بپوشید و سپس با دست کود را به صورت یکنواخت بر روی خاک بپاشید، در صورتی که محیط باغ بزرگ است از چرخ‌های مخصوص کود گرانوله می‌توانید استفاده نمائید.
  • چال کردن در عمق خاک: در صورتی که فقط می‌خواهید به برخی از گل‌ها و درختان کود دهید و احتیاجی به کوددهی تمام خاک باغ و باغچه نمی‌باشد می‌توانید از این روش استفاده نمائید. برای درختانی که از قبل کاشته‌اید ابتدا کمی اطراف ریشه درخت را بکنید تا چاله‌ای ایجاد شود، سپس کود گرانوله را در چاله بریزید و دوباره روی آن را با خاک پر نمائید، برای نهالی که قصد کاشت آن را دارید هم می‌توانید از این روش استفاده نمائید، بدین صورت که ابتدا چاله‌ای کمی عمیق‌تر از معمول حفر نمائید، کود گرانوله را در آن قسمت بریزید، سپس کمی خاک روی چاله بریزید، در مرحله بعد نهال و یا بذر گیاه را بکارید و در نهایت اطراف نهال و یا روی بذر خاک بپاشید. در این روش ریشه‌های گیاه پس از رشد به صورت مستقیم به کود گرانوله دسترسی خواهند داشت و در نتیجه میزان کود مصرفی شما بسیار کاهش خواهد یافت و نیازی نیست کل باغ و یا باغچه را کود دهید.
  • استفاده از کود در شیارها: برای گیاهانی که به صورت ردیفی کاشته شده‌اند می‌توانید کودهای گرانوله را در شیارهایی که با فاصله‌ی 5 تا 10 سانتی متری آنها حفر می‌کنید استفاده کنید، عمق شیارهایی که از کودهای گرانوله استفاده می‌شود باید از عمق بذر اصلی عمیق‌تر باشد تا میزان کود مورد نیاز برای ریشه گیاهان تامین شود.

در مورد تاثیر تنوع زیستی بر چرخه مواد مغذی بیشتر بدانید.

هزینه کود گرانوله

مرحله سوم: آبیاری و نحوه مصرف کود گرانوله

پس از کوددهی گل و گیاهان خود را به طور کامل آب دهید، توجه نمائید که میزان آبدهی باید کاملاً به اندازه باشد، اگر آبیاری کم باشد ممکن است کود به میزان کافی به ریشه‌ی گیاهان نرسد و در صورتی که آبیاری زیاد باشد ممکن است کود از لایه‌های رویی خاک به سرعت شسته شود.

در صورتیکه پس از استفاده از کود گرانوله باران شدیدی شروع به باریدن کند ممکن است دانه‌های کود گرانوله را با خود بشوید بنابراین لازم است کوددهی پس از باران‌های شدید و سیل آسا به صورت مجدد تکرار شود.

مرحله چهارم: نگهداری و مراقبت مستمر

توصیه می‌شود که هر 6 تا 8 هفته یک بار با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله توضیح داده شد نسبت به کود دهی باغ و یا باغچه‌ی خود اقدام نمائید. بهتر است از تقویم‌های زمان بندی متناسب با محصول خود استفاده نمائید تا خاک به میزان کافی کود گرانوله را دریافت نماید.

در مورد علف کش بیشتر بدانید.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که کودها از مواد قوی تشکیل شده‌اند که اگر به میزانی بیشتر از آنچه لازم است استفاده شود ممکن است منجر به سوختن برگ و یا ریشه‌ی گیاهان شما شود و آسیب‌های جبران ناپذیری به باغ و محصولات شما وارد شود و در عین حال در صورت کاهش مصرف کود ممکن است گیاهانی ضعیف و پژمرده داشته باشید، بنابراین با توجه به نوع محصول (گل های زینتی، گلدان‌های آپارتمانی، محصولات باغی و یا کشاورزی) لازم است تا نحوه مصرف کود گرانوله و فواصل بین کود دهی را با مشورت یک مهندس کشاورزی انتخاب نمائید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *